Det hele handler om budskabet

Farve eller sort/hvid

Hvad virker bedst?

Der høstes på Nordfyn. Lige på den anden side af vejen hvor vi bor. Sony A7rII med Sony FE 1,4 35mm GM.

Det ligner nærmest at mejetærskeren æder sig gennem både skov og mark og bryder gennem lyset.

Den gamle sang

Jeg kan se flest besøgende er fra Danmark, så jeg regner med at fremtidige blogindlæg bliver på dansk. Derfor genskriver jeg blogindlægget fra i går på dansk.

Det er gammelt dilemma for mange fotografer, der elsker at fotografere sort/hvid, om nogle billeder er bedre i farve. Eller omvendt. Medmindre man skyder i farve altid så støder mange af os på lige nøjagtigt den situation.

Sort/hvide fotos har en særlig appeal, en renhed og et klart budskab i gråtonernes enkelhed. De virker tidsløse og fjerner alt det som kan distrahere i et farvefoto. Ofte står de stærkere og tydeligere med deres historie.

Men så er der de fotos, der i farve, indeholder alt det magiske. F.eks. regnbuen herunder som blev taget i går efter jeg havde skrevet den første version på engelsk. Hvad vil en regnbue være i sort/hvid? Bare en lys streg.

I andre situationer, som på markbillederne hvor der høstes, kan begge versioner noget. Forskellige, og alligevel det samme. Så her kan det være svært at vælge. Og det behøves man jo heller ikke altid. Jeg beholder i hvertfald begge i mit arkiv, og så handler det kun om hvad de en dag evt. skal bruges til.

TV2/Fyn (min arbejdsplads) fik farveversionen til Instagram, fordi de passede ind der.  Selvom jeg har ferie, måtte de bare sendes ind alligevel. 🙂 

Det samme, men alligevel forskelligt

Ind imellem er der ikke den helt store forskel mellem farveversionen og det sort/hvide fotografi.. Eller begge versioner er lige gode på hver deres måde. 

Den ene versions kvalitet ligger i gråtonernes spænd mellem dyb sort og helt hvid og dramatikken i det. Den anden besidder kvaliteten i farvernes balance og stemning.

I fotojournalistik foretrækker den redigerende som regel farvefotos. Det er blevet standarden på især online medier. Argumentet jeg ofte har hørt er, at “vi ser jo verden i farver”. Lige det argument vil jeg gerne opponere stærkt imod. Ikke at vi ikke ser verden i farver. Det er indlysende. Men hvordan vi skildrer verden er en anden sag.

Vi taler også forskelligt når vi laver en speak til et tv-indslag.

Vi skriver andelredes end vi taler.

Nyhedsværter tager pænt tøj på og sætter håret, og møder ikke op i studiet i krøllet t-shirt eller uredt hår.

Derfor er det ikke et validt argument

Billedet skal fortælle historien bedst muligt. Det skal være tydeligt.

Det skal, ligesom en overskrift, have et klart budskab og ikke stå og gemme sig. Derfor skal udtrykket være det, der afgør om det gør indtryk og skal anvendes.

I sort/hvid når det er bedst. I farve når det er bedst.

Selvfølgelig skal alle nyhedsbilleder ikke være i sort/hvid. Men når det virker, og det gør det ofte, så lad det være det, der bestemmer.

Der er så meget kraft i det sort/hvide udtryk, at det er en skam at lade det komme bagerst i køen bare fordi det ikke er i farver. Derfor vil det være at foretrække at de redigerende ser på budskabet og ikke på budbringeren.

Indimellem trumfer jeg de sort/hvide fotos igennem selvom der protesteres. Når nu essensen af historien fortælles bedst sådan. Så er det det, som skal vælges.

Kunstfotos er en anden snak. Her spiller sort/hvid stadig en stor rolle. Street-fotos er en genre hvor mange bruger sort/hvid netop på grund af at genren ofte udtrykkes bedst i gråtonerne. Selvom farvefotos har også har en stor udbredelse og virker, så er der rigtigt mange fotos jeg ser som ville stå endnu stærkere i sort/hvid.

Bottom line. Både sort/hvid og farve kan mange ting til hver sin tid. Nogle mestrer at bruge dem i deres arbejde på hver deres måde. Se f.eks. Helmut Newton som har lavet mange smukke og særlige fotos i begge stilarter.

I sidste ende handler det hele om budskabet.

Colour version of the same photo that is shown at the top.

Leave a Reply

%d bloggers like this: