fbpx

Fotografi på TV

Normalt forbinder de fleste af os TV med levende billeder. Men Stills bruges på mange andre måder i forbindelse med TV. I et mediehus som TV2/Fyn f.eks. anvender vi stills til SOME og web i stor stil. Ofte er det grabbede billeder taget ud af det videomateriale, der allerede er læst ind. Ikke kun hos os, men på mange medier kan man se.

Autograbbede billeder bliver med svigtende held anvendt til artikler, og kun når den redigerende journalist giver sig tid til, at finde den rigtige framing og det Still, der underbygger historien, løfter det indgangen til historien. Men det kan gøres endnu bedre end det som et videobillede fremstiller. Der er enorm forskel på hvordan et tv-billede bliver til (ikke bare teknisk) og hvordan et rigtigt fotografi skabes. Det er med vilje, at ordet rigtigt ikke er sat i anførselstegn, fordi fotografiet har et helt andet formål end de levende video-billeder. Levende billeder skabes ud fra en kontekst og et forløb, og er som sådan ikke skabt til at fastholde et enkelt øjeblik. Tilfældigt kan man godt have fanget det øjeblik i et videoforløb, men det hører til sjældenhederne, og har mere med held at gøre end hvad både øvelse og dygtighed kan opveje.

Per and Sven Ove
Per og Sven Ove. Billedet ledsagede et indslag om Røde Kors besøgsvenner og blev brugt til artiklen, der ledsagede videoen.

Fotografiets natur er, at fotografen leder efter og fanger momentet, der hvor historiens vigtige øjeblik udspiller sig. Uden hensyn til hvad, der sker før og efter. Det er så godt som umuligt at ramme det øjeblik hvis man er ligeligt fokuseret på det, der kommer før og efter; som er naturen i at tænke levende billeder. Video skabes på grundlag af sekvenser, de skal sættes sammen. Fotografiet står ofte alene, og er det i en fotoserie, vil hvert enkelt billede ofte kunne plukkes ud og alligevel skabe en enkeltstående historie. Video lever på sammensætningen, og meget video, er direkte kassabelt og uden mening hvis en frame (et billede) tages ud af sammenhængen og bringes alene. Fordi en del video alene tjener det formål at binde scenerne sammen, og skabe en dynamisk videreførsel fra det ene øjeblik til det næste, og derfor hverken stiller spørgsmål eller åbner for fortolkning af en fastholdt scene.

L1003841
Fotograf Torben Eskerod. Fotografiet blev brugt til at illustrere en fotoudstilling om vandkants-Danmark.

Hvorfor al den snak om det? Fordi, at det er vigtigt at bruge fotografiet til det, som det er godt til. Fordi det sker for sjældent. Det gode foto har samme virkning på en hjemmeside som det har på en avis. Det fortæller læseren hvad historien handler om. Det stiller måske spørgsmål, og tilfører det ekstra som man ikke kan sætte ord på. Som mennesker er vi visuelt orienterede, og reagerer først og fremmest med følelser på det vi ser. Det kan få os til at læse teksten, der hører til, eller se den video som fotografiet leder hen til. Derfor er det ikke ligegyldigt hvilket billede, der vælges, eller hvordan det skabes.

Fotografiet kan også bruges sammen med levende billeder i en fortælling. F.eks. i indslaget med Jan Grarup som kan ses her. Her bidrager fotografiet med at underbygge en historie, som ellers er fortalt i levende billeder. Heldigvis arbejder vi også med stillbilleder til web og sociale medier, hvor der er gode muligheder for, at skabe en mere interessant og bedre kommunikation ved brug af fotografiet. Skabt med det formål og ikke altid plukket ud af en anden sammenhæng.

Videoen herunder, er skabt ud fra fotografiets natur. Det meste er optaget som levende billeder, men framet og opstillet som var det et fotografi, og får derfor et helt andet udtryk end levende billeder med mere bevægelse. Sådan kan man også blande de to medier.

 

 

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.